Thursday, January 15, 2009

Mudah Sungguh kita melebelkan ini agama Islam, Ini ajaran Islam, Inilah sunnah.

Mudah Sungguh kita melebelkan ini agama Islam, Ini ajaran Islam, Inilah sunnah.

Wah wah wah.. inilah manusia zaman sekarang. tanpa kita sedari kita dah kembali ke zaman dahulu apabila kita dengan mudah menyatakan “ Alah pekara ni pekara baik, apa salahnya...” . “ Eh, datuk nenek aku buat camtu takkan salah kot”. “ Apahal pulak, kita kena sangka baik, yang penting hati”.

Al-quran yang merupakan mukjizat yang teragung sebenarnya dah merakamkan dialog-dialog sebegini didalam al-quran, cuma sayang kita sering dilekakan dengan kata-kata “TUAN GURU, PAK USTAZ, PAK LEBAI” dan macam-macam gelaran lagilah. Apa yang mereka kata kita terima bulat-bulat, macam ular sawa makan kambing telan jer, tak kunyah pun.Mari kita bongkar ayat-ayat quran itu.

1. Prasangka:

“ Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali perasangka sahaja. sesungguhnya prasangka itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesugguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.( surah Yunus,10: 36)

2. Orang dulu buat:

Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah mengikuti apa yang diturunkan Allah dan mengikuti Rasul." Mereka menjawab: "Cukuplah untuk kami apa yang kami dapati bapak-bapak kami mengerjakannya." Dan apakah mereka itu akan mengikuti nenek moyang mereka walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui apa-apa dan tidak (pula) mendapat petunjuk?. (al-Maidah, 5:104)

Mereka menjawab: "(Bukan karena itu) sebenarnya kami mendapati nenek moyang kami berbuat demikian." ( surah Asy-Syu’ara, 26:74)

Mereka berkata: "Apakah kamu datang kepada kami untuk memalingkan kami dari apa yang kami dapati nenek moyang kami mengerjakannya dan supaya kamu berdua mempunyai kekuasaan di muka bumi?Kami tidak akan mempercayai kamu berdua." (surah Yunus,10:78)

Dan apabila mereka melakukan perbuatan keji, mereka berkata: "Kami mendapati nenek moyang kami mengerjakan yang demikian itu, dan Allah menyuruh kami mengerjakannya." Katakanlah: "Sesungguhnya Allah tidak menyuruh (mengerjakan) perbuatan yang keji." Mengapa kamu mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui?( surah al-Araaf, 7:28)

Samakan dengan dialog orang-orang zaman sekarang yang suka kata macam ni?... apabila kita mengutarakan dalil quran atau hadith, mulalah. “Eh kau sapa? kau belajar dengan sapa? kau pandai bahasa arab? dah habis semua kitab kau baca?...

Inilah rialiti orang sekarang. Kemudian bila ada ceramah kat mana-mana terutama “Maal Hijrah” bukan main lantang. Kita patut bangga, umat islam dahulu mampu mengusai dua per tiga dunia, merekalah yang menguasai semuanya, merekalah yang paling bijak, lautan ilmu dan macam-macam lagilah tentang orang-orang dahulu punyer kejayaan..Tetapi apabila kita bawa dalil:

Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) dari golongan muhajirin dan anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.( at-Taubah:100)

Kita ajak kembali buka kitab-kitab muktabar, kitab imam Syafie, hadith Bukhari, Muslim, kitab para ulama dari tiga generasi terawal. Maka WAHABILAH gelaran yang kita dapat...”Imam Syafie punyer pasal WAHABI dapat nama..huhuhu.. sedih”.

Siapa yang dibangga-banggakan? siapa lagi kalau bukan para Tok-tok guru, tuan-tuan imam, dan orang-orang yang pakai serban tebal-tebal. Bila Tok gurunya datang.. dipeluk, dibaling duit, apa lagi tok guru pun suapkanlah kurma kedalam ,mulutnya, bukan main suka hatinya, bagaikan mendapat emas satu tan yang dihantar terus kerumahnya. Apa yang dikata oleh tok gurunya semua betul. takde salah langsung. “Tok guru kami ni pakar sanad, setiap kali dia mengajar dia sampaikan sanad panjang lebar, memang powerlah”. Penulis katakan pada orang-orang yang begini. Imam Bukhari tu, lagi pakar sanad, tapi takde pun senarai nama sanad macam tok guru dia cakap, berapa ratus ribu sanad yang Imam Bukhari hafal, kenapa tak rujuk kitab dia? Beratus ribu hadith yang dia hafal, berapa ribu pulak yang dia nilai sebagai sahih?. Kenapa kitab yang warna biru, kuning dan merah juga yang dibuka, yang mula-mula dulu nipis sekarang jadi tebal? tak cukup lagi ke kitab hadith Bukhari Muslim? atau dah habis hafal dan amalkan sampai terpaksa cari kitab lain untuk tambah amalan?..

Tapi biasalah, kita ni suka memandai-mandai, tapi tak perasan ke kita yang qurannya 1 juzu’ sebulan dengan ayat ini:

Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan Rasul-Nya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui. (al-Hujurat 49: 01)

atau sekadar membaca quran laju-laju agar orang puji untuk di cek setiap minggu, bacaan quran dia lancar, sebulan satu juzu’. Tapi sayang, penulis katakan quran yang dibacanya itu hanya sekadar dilidah sahaja, tidak lepas dari kerongkongnya. Kasihannya kita zaman sekarang mudah sangat menyatakan sesuatu itu sebagai agama. Akibat tidak pernah, atau malas untuk buka kitab muktabar kita tidak pernah perasan pun hadith ni:

“Barangsiapa yang beramal dengan amalan selain dari cara kita (Rasulullah bersama sahabat),maka ianya tertolak.” (Hadis Riwayat Muslim, no: 1718)

Atau kita ni lebih pandai dari para Imam alim Ulama generasi awal. Sedangkan mereka menyatakan:

Saya mengambil (hukum agama) dari kitab Allah (al-Qur'an); Apa yang saya tidak temui dalamnya, maka saya ambil dari sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Jika saya tidak temui dalam kitab Allah atau sunnah Rasulullah, nescaya saya ambil pula pendapat sahabatsahabatnya (Abu Hanifah rahimahullah, Riwayat al-Khatib al-Baghdadi, Tarikh Baghdad, jld.13, ms. 368)

Jauhilah pendapat orang-orang yang (mengeluarkan pendapat) berdasarkan akal fikiran kecuali jika sudah disepakati oleh para ulama’ (ijma’). Ikutilah al-Qur’an yang telah diturunkan kepadamu oleh Tuhan kamu dan ikutilah Hadis yang telah diturunkan kepadamu oleh Nabi kamu. (Malik Bin Annas Rahimahullah, Riwayat al-Sya’rani – al-Mizan al-Kubra, jld. 1, ms. 188)

Setiap hadis yang sah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adalah juga merupakan ajaran aku walaupun engkau tidak pernah mendengarnya daripada aku sebelum ini. (Katakata oleh as-Syafi’e Rahimahullah, Riwayat Ibn Abi Hatim di dalam al-Adab, ms. 93-94.)

Dalam setiap permasalahan, apabila seseorang ahli hadis itu menjumpai sebuah riwayat yang sahih daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan riwayat itu pula bertentangan dengan ajaran aku maka aku menarik kembali ajaran aku yang asal tadi sama ada pada ketika aku masih hidup atau apabila aku sudah meninggal dunia nanti. (Kata-kata oleh as-Syafi’e Rahimahullah, Riwayat Ibn al-Qayyim di dalam I’lam al Muwaqqi‘in, jld. 2, ms. 363.)

Apabila kamu dapati di dalam bukuku sesuatu yang bertentangan dengan hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam maka berpeganglah kepada Hadis tersebut dan tinggalkanlah apa yang telah aku katakan itu (atau tuliskan). (Kata-kata oleh as-Syafi’e Rahimahullah, Riwayat al-Khatib al-Baghdadi di dalam al-Ihtijaj bi al-Syafi‘e, jld. 8, ms. 2 dan al-Nawawi di dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jld. 1, ms. 63.)

Apabila aku mengeluarkan sesuatu pendapat yang bertentangan dengan al-Qur’an dan al- Sunnah, maka tinggalkanlah pendapat aku itu. (Kata-kata oleh Abu Hanifah, Riwayat Salih al-Fulani di dalam Iqaz al-Himam, ms. 50.)

Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah. (Kata-kata oleh Malik Bin anas Rahimahullah, Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32)

Jelas sangat, kita zaman sekarang lebih bijak dan pandai dari para imam ni kan?.. “ Kita perlu tengok fiqh waqi, orang zaman sekarang lain”. Agak-agaknya orang zaman Rasulullah lebih baik dari zaman kita ni kan, sampai terpaksa kita fikir, berhempas pulas kepala otak ni nak cari method paling baik untuk berdakwah?. Atau kita terlebih pandai dari Rasulullah?... fikirkanlah.....

No comments: